Titel  : Turks Fruit

Auteur  :  Jan Wolkers

Volwassen Literatuur

 

Verwerkingsopdrachten ;

Bedenk zelf vijf andere titels die passend zijn voor dit boek.

Leg bij elke titel uit waarom je dat ook een gepaste titel zou vinden.

Elke titel met een beschrijving van 4 regels waarom het gepast is.

Beoordeling:

voor elke titel 1 punt

elke beschrijving 1 punt.

leerdoelen; Kan de titel en de beschrijving hiervan formuleren. Meijerink 4F. Kan de titel relateren met de fragmenten uit het boek. Meijerink 3F   

 Verwerking:

Titel 1: Ongeaccepteerde liefde (1pnt)

Liefde tussen Olga en de Ik-figuur werd als slecht beoordeeld door de moeder van Olga, zij accepteerde de ik-figuur niet omdat hij niet rijk was....hij was niet goed genoeg voor haar, ze moest met iemand met een hoge status of ook een man uit een rijke familie trouwen.(1pnt)

Titel 2: Liefde door dik en dun (1pnt)

De liefde van de Ik-persoon  voor Olga bleef tot het einde bestaan, bij haar ziekbed bracht hij Turks fruit voor haar omdat ze dat zo graag woud eten ter voorkoming van het afvallen van haar tanden. Hij kocht ook een pruik voor haar. Verzorgde en gaf haar aandacht tot het einde. (1pnt)

Titel 3 : Liefde met en zonder haat (1pnt)

Ondanks alle situaties en het verlaten van de ik-persoon voor ander mannen, heeft de ik-figuur geen haatgevoelens gekoesterd jegens Olga. De liefde van Olga haar moeder was er niet voor de Ik-persoon, ze was een slechte vrouw, ze was zo slecht dat door haar, haar eigen man ook dodging.(1pnt)

Titel 4 : Oneindige liefde tussen twee mensen.(1pnt)

De Ik-figuur houdt heel veel van Olga, hij wou haar altijd terug als vrouw en heeft hij ook bewezen bij  haar ziekbed

Titel 5 : Echte liefde kent geen grenzen.(1pnt)

Door ruzie, niet worden geaccepteerd door de moeder van Olga, de ongeneeslijke ziekte van Olga, de liefde voor haar van de Ik-persoon bleef voortbestaan.(1pnt)

 

Persoonlijke ervaring:

Ik heb bij deze opdracht een dikke 10 gescoord. doordat ik het boek gelezen heb en het mij geraakt heeft is er ook veel van dit boek blijven hangen, wat maakt dat het kiezen van de titels makkelijker wordt.

Toelichting;

Leerlingen die dit boek niet gelezen hebben, zullen ook moeite krijgen om de juiste passelijke titels te kiezen voor dit boek.

De opdracht was eenvoudig en zal makkelijk gemaakt worden door diegenen die het boek gelezen hebben. Zelf was ik bezig met het uitvoeren van de opdracht en ik dacht letterlijk: “leuk, ik kan nog wel langer doorgaan met het zoeken naar fragmenten uit het boek.” Er zijn zoveel mogelijke voorbeelden uit het verhaal te halen, dat het makkelijk vergelijkbaar maakt met de gekozen titels.

Dit kan ik in de toekomst anders doen door een aantal titels op te dragen. Bijvoorbeeld 10 of misschien 15. Het ligt er een beetje aan, welk thema het boek heeft en hoeveel voorbeelden er überhaupt uit de tekst te halen zijn. Daarvoor moet je het boek dus gelezen hebben.   

 

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb