verwerkingsopdracht :

Maak een Collage bij het verhaal. zoek minimaal 20 plaatjes/foto's die absoluut met het verhaal te maken heeft. Deze plaatjes/foto's  kan je opzoeken op het internet. Google-search met de titel en ga naar afbeeldingen.

Plak deze plaatjes/foto's op een dikkere formaat A3 vel. geef voor elke plaatje een benaming.

Beoordeling.:

voor elke plaatje 0,5punt.

voor elke benaming 0.5 punt

Plaatjes zijn helemaal onderaan, Scroll down.

Plaatje 1.Blauwe wang, 2. blauwe dijbeen, 3. Blauw oog, 4. Blauwe dikke tong, 5. Blauwe plek op borst, 6. blauwrode ooglid, 7.oogstomp, 8. Rihanna bont en blauw geslagen, 9. Blauw buikje, 10.Blauwe pleak boven en onder de ellebogen, 11. extreme blauwe bovendijbeen, 12. Blauwe schoonheid, 13 Blauwe duim, 14. blauwe plekken op zes plaatsen.

!4 plaatjes = 14 x 0,5 = 7 punten

14 benamingen = 14 x 0,5 = 7 punten 

           total 14 punten.

14 : 20 x 9 + 1= 7.3

Ik heb een 7 gehaald.

 

 Leerdoelen ;

Doel(en): Kan de plaatjes relateren met de benamingen van de situaties en ontwikkelen hun denkvermogen bij het maken van deze opdracht. Bij elke plaatje ga je automatisch reflecteren over de situaties van het boek. 2F Meijerink.

 Toelichting ;

Nut van het leerdoel

Het beschrijven van situaties door middel om benamingen voor de plaatjes te zoeken geeft de leerlingen de kans om te laten zien dat ze de tekst begrijpen en reflecteren steeds bij elk plaatjes over de situaties. Het begrijpen van een tekst kan plezierig zijn en dus bijdragen aan mijn algemene doel om lezen leuk te vinden. Ook kan het begrijpen van situaties en verwikkelen bijdragen aan het snappen wat de schrijver wil meedelen. Dit is een begin van de culturele boodschap van een tekst. Deze opdracht vergt van de leerling zich in te leven in het verhaal en zelf bij elke situatie(s)  van een plaatje een benaming bedenken.

Persoonlijke ervaring:

ik heb een 7,3 gehaald binnen de werktijd van 45 minuten. Ik heb 14 plaatjes kunnen vinden en het bedenken van een benaming voor deze plaatjes. Ik vond het een leuke opdracht en het denkwerk bij de benamingen van de plaatjes neemt wat tijd in beslag.

Toelichting:

Deze opdracht is leuk voor de leerlingen omdat ze op het internet naar de plaatjes gaan zoeken, ik vind het zelf ook leuk te doen. Na een paar plaatjes gezocht te hebben wil je alsmaar doorgaan, omdat ik het tot een geheel wil maken.

Bij het opzoeken van de plaatjes ga ik automatisch terugdenken aan de situaties in het boek, waardoor ik onbewust ging reflecteren. Denken over de minder leuke situaties die een verband hebben met de plaatjes.

Het leerdoel wordt bereikt bij het maken van deze verwerkingsopdracht, heb ik zelf kunnen ervaren bij het maken deze opdracht,  Het leerdoel is heel belangrijk bij het maken van deze opdracht omdat het de vermogen om te denken, reflecteren en relateren.

Wat heb ik hiervan geleerd heb, is dat het voor de eerste keer wat te lang is, eerst beginnen met 5 of 8 plaatjes.Individueel is 20 plaatjes teveel om binnen een lesuur af te ronden. de mogelijkheden zijn om het als thuisopdract te maken of in groepsverband. In groepsverband waarbij samenwerking van toepassing is met een geschikte werkvorm(peer response of genummerde hoofden) zal maken dat het sneller uitgevoerd zal worden.