Titel : De Aanslag

Auteur  : Harry Mullisch

Volwassen Literatuur

 

Verwerkingsopdracht ;

Een nieuwe kaft voor het boek laten ontwerpen. Zorg ervoor dat de nieuwe kaft bij de sfeer van het verhaal past. Let op de vereisten bij het maken van zo een kaft. Op de voorkant van de nieuwe kaft komen : 1. De titel, 2. De naam van de schrijver, 3. De uitgever van dit boek. Op de achterkant komt een stukje over het boek, waarin je de lezers benieuwd maakt naar het verhaal. Dit stukje moet een eigen gemaakte stukje zijn, je bedenk een stukje dus zelf. Bij deze opdracht moet er orginele gemaakte foto's gebruikt worden, die foto's maak je met een gewone camera of de camera van je mobiele telefoon.

Leerdoelen ;

Doel(en): Kan de nieuwe kaft ontwerpen naar eigen creatie en inzicht. Meijerink 2F. Kan het algemene thema formuleren bij het eigen gemaakte stukje dat aan de achterkant van de kaft komt. Meijerink 4F

Opdracht, maak foto's die relateren met elementen van de gebeurtenissen uit het boek.  

Beoordeling/Criteria -  De onderdelen die aan de criteria moeten voldoen zijn:

1. De titel(1 punt),

2. De naam van de schrijver(1 punt),

3. De uitgever van het boek(1 punt),

4. Eigen gemaakte stukje van het boek op de achterkant van de kaft(4 punten). Orginele foto's gemaakt met een gewone camera of de camera van je mobiele telefoon(3 punten).  

De kaft is onderaan van deze verwerkingsopdracht geplaatst Scroll down.

De tekst dat aan de achterkant van de kaft komt is;                                                                                                         

Dit boek staat in het teken van een mannelijk hoofdpersoon die vanaf zijn jeugdjaren een trauma overgehouden heeft aan die lichtschemerige koude avond waarbij een aanslag werd gepleegd op zijn huis en familie. Wat hij nog overgehouden heeft is een dobbelsteen die hij gestopt had in zijn broekzak. (4pnt)

foto + naamschrijver + titel = 5pnt

score = 5 + 4 = 9

Persoonlijke ervaring

Bij deze opdracht heb ik een 9 gehaald. Het was makkelijk dat stukje dat aan de achterkant moet komen te formuleren, omdat ik het boek gelezen had en wist wat ik moest schrijven.Ik was helemaal vergeten om de uitgever te plaatsen op de kaft.. Ik krijg hiervoor punt in mindering

 

Nut van het leerdoel

Door deze opdracht aan te bieden, krijgen de leerlingen de kans om de creativiteit om de kaft te creëren en de motieven/thema’s van dit boek te herkennen. Hierdoor ontwikkelen ze hun vaardigheid om ook zelf een boekenkaft te maken. Het verschaft hen inzicht hoe de schrijver en de illustrator hun ontwerp gedaan hebben.

Toelichting ;

De leerlingen gaan onder begeleiding stapsgewijs te werk, zoals het aangegeven is in de verwerkingsopdracht.

Het lijkt mij geschikt om de leerlingen in groepjes te laten werken omdat ze hun ideeën met elkaar kunnen delen.

Beide leerdoelen  worden bij deze opdracht getoetst bij de evaluatiefase kunnen de leerlingen en leerkracht kijken of de doelen bereikt zijn.

De leerdoelen zijn belangrijk omdat de leerlingen maak ook de leerkracht de vaardigheid krijgt in de competenties.

Bij elk onderdeel bij het  maken van de kaft is er een waardering, de leerlingen moeten de opdracht goed uitvoeren om de punten te halen.

Ik heb er veel van geleerd, het is de eerste keer dat ik zo'n opdracht uitvoer. Doordat ik van dit boek hou en het gelezen heb, was het ook makkelijker om deze opdracht uit te voeren.

Wat zou ik een volgende keer anders doen?

Een volgende keer een lessenserie bedenken, waarbij de leerlingen kunnen kiezen om de opdracht ook individueel te doen. Er zijn altijd leerlingen die alleen aan zo een opdracht willen werken, vooral als ze creatief en handig zijn.

Maak jouw eigen website met JouwWeb