Verwerkingsopdracht ;

Kies een stuk van ongeveer  250 woorden uit het boek en herschrijf dit stuk van het verhaal in een andere stijl. Bijvoorbeeld :emotionele, psychologische en sociologische betekenislagen. Zorg dat het geschreven stuk even lang is als het orgineel en dat alle oorspronkelijke verhaalelementen erin te herkennen zijn. 

 

Boek :  Spijt

Schrijver : Carry Slee

Jeugdliteratuur

Doel(en) : Kan uiteenzetten tot welke inzichten de tekst heeft geleid. Meijerink 3F Kan een stuk uit de tekst herschrijven in een andere stijl  onderscheiden, zoals een emotionele, psychologische en sociologische betekenislaag. Meijerink 4F.

Het verhaal kent een diepliggende boodschap. Wat denk jij dat de schrijfster over wil brengen met dit boek? Welk inzicht geeft dit boek?  

Beoordeling/Criteria -

Noteer de algemene gegevens van het boek.(3pnt)

Begin met het omschrijven van de volgens jou diepliggende boodschap. (3pnt)-

Formuleer waarom jij denkt dat dit hetgeen is wat Carry Slee wil overbrengen met haar boek en beargumenteer dit door  het herschrijven van het stuk in een andere stijl.(4pnt) 

6 :10 x 9 + 1= 6.4

Verwerking:

Boek :  Spijt    Schrijver : Carry Slee    Jeugdliteratuur

David zit in de 2e klas van het voortgezet onderwijs. Hij heeft het best wel naar zijn zin. De klas is best gezellig. Alleen vindt hij het pesten niet leuk. Jochem een jongen die nogal dik is wordt altijd gepest op school, eigenlijk door iedereen, nou ja, er zijn er een paar die echt pesten, dat zijn: Sanne, Remco en Justin, maar de rest doet er niets aan, en Jochem zelf ook niet. Hij komt niet voor zichzelf op. Hij laat een beetje met zich sollen. Hij hoopt eigenlijk voor Jochem dat hij vandaag zo verstandig is geweest om thuis te blijven, want vandaag wordt de klassenfoto gemaakt. En Sanne, Remco en Justin waren vast niet van plan om met Jochem op de foto te gaan.Als Jochem dus na het gymen onder de douche vandaan komt, ziet hij dat zijn kleren zijn verdwenen. Maar als hij uit het raam kijkt ziet hij ze hangen. Als hij dan de wc in gaan, sluiten ze hem op. Na een poosje komt de leraar controleren of iedereen al weg is, maar hij controleert de wc niet, waar Jochem nog in zit.
Jochem staat dus niet op de klassenfoto. Ze verbazen zich er wel over, als Jochem even later wel in de les Frans zit.David raakt al een beetje in paniek. Maar Nienke zegt dat er nog een plek kan zijn waar ie kan zijn. Ze fietsen verder naar een meertje, niet ver van de camping af. Daar aangekomen schrikken ze enorm. Nienke ziet de tas van Jochem. Samen gaan ze terug om iedereen te informeren. ’s Avonds wordt Jochem opgedoken door duikers. Iedereen is erbij. De hele klas, alle leraren, de ouders, iedereen. Maar Jochem is dood. Niemand kan het geloven. David neemt nog vaak afscheid. De redactie van de schoolkrant waar hij in zit hebben een pestlijn opgericht. Om te zorgen dat zoiets niet nog een keer gebeurt.
Als David iemand moet helpen met liefdesproblemen vindt hij dat niet leuk Eerst zou Niels dat doen, maar die kan niet meer, dus gaat hij maar. Daar aangekomen blijkt Vera het meisje met liefdesproblemen te zijn en ze krijgen verkering. 

De schrijfster Carry Slee wil aangeven dat Pesten gevaarlijk is, het kan nare gevolgen met zich meebrengen  en  zelfs tot de dood als gevolg van pesten

 

Persoonlijke ervaring:

Ik heb mezelf beoordeeld en vond het een beetje moeilijk te doen. Komt doordat de criteria geen meerdere overzichtelijke delen bevat.

Ik heb van deze opdracht een schrale 6.4 gehad, nadat ik mezelf kritisch beoordeeld had. Als een uitgebreide checklist had gemaakt zou ik niet zo een beoordeling gehaald hebben.

 

Toelichting

Nut van het doel

Een goede lezer zal uitgedaagd moeten worden voor, tijdens en na het lezen. Lezen op zich is voor deze leerling geen opgave meer, maar een verwerkingsopdracht die aanzet tot denken kan ze motiveren. Om ook de goede lezer te blijven stimuleren, heb ik er voor gekozen om twee doelstellingen te combineren.  

De combinatie van deze twee doelstellingen biedt de leerling de kans om na te denken over de diepliggende betekenis van het verhaal. Dit komt overeen met mijn visie op leesonderwijs. Graag wil ik bereiken dat boeken bijdragen aan de culturele vorming van leerlingen. Het opzoek gaan naar de boodschap van de schrijver, helpt daarbij.

Ik heb geleerd van de knelpunten tijdens deze opdracht, ik moest steeds de opdracht herzien en herschrijven.

Een andere keer zal ik een uitgebreide Checklist gebruiken om het geachreven stuk te beoordelen, omdat het handiger is voor mij als docent maar ook voor de leerlingen om op de vereisten van zo een zelfgeschreven stuk te letten.

 

 

 

 

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb