
Titel : Joe Speedboot
Auteur : Tommy Wieringa
Volwassen Literatuur
Verwerkingsopdracht ;
We proberen dit boek zoveel mogelijk populariteit te geven en gaan we een reclameposter op een A3 vel maken. Bij dit boek zijn er vele gebeurtenissen dat dit verhaal tot een geheel maken. Zoek 10 foto's of plaatjes die met de gebeurtenissen overeenkomen. Geef een korte beschrijving van 20 woorden waarom je de plaatjes/foto's gekozen hebt bij elke gebeurtenis. Maak gebruik van de internet om de 10 plaatjes/foto's te kiezen. Plak ze op een A3 vel en motiveer bij elk plaatje jouw keuze.
Beoordeling/Criteria # 1; Elke passende plaatje met motivering krijgt een 1 punt.
Alleen de plaatjes krijgt een 0.5 punt.
Beoordelingsmodel # 2;
1 - 2. -- onvoldoende, de criteria ontbreekt of is haast niet aanwezig.
3 - 4. - onvoldoende, de criteria is aanwezig, maar onder de maat.
5. -/+ middelmatig, de criteria is aanwezig, maar had meer aandacht aan geschonken kunnen worden bij het kiezen van de juiste die overeen moeten komen met de gebeurtenissen
6 - 7. + voldoende, de criteria is aanwezig en voldoet aan deze opdracht.
8 - 9. ++ goed, de criteria is aanwezig en is tot in de puntjes uitgewerkt.
10. +++ Helemaal perfect
Leerdoelen ;
Doel(en): Kan de 10 plaatjes die passen bij de gebeurtenissen kiezen. Meijerink 1F. Kan een korte beschrijving geven omtrent de keuze van de plaatjes.Meijerink 2 F.
Verwerking: Korte beschrijving van de plaatjes
1. Armworstelen was een sport die Fransje uitoefende, waarmee hij veel success mee had. Hij was er erg goed in, doordat hij dagelijk heel goed trainde. (0,5pnt)
2. "Fransje", getekend op een blaadje dat zich uitbeeld met verschillende symbolen die betekenissen geven aan zijn situatie, de symbolen geven exact aan wat hij doorstaat. (0,5pnt)
3. Fransje in een rolstoel, zijn leven veranderde helemaal door dat vreselijke ongeluk op het veld, waarbij hij geruime tijd in Coma was. Hij was door dit ongeluk gedeeltelijk verlamd en moet voor de rest van zijn leven in een rolstoel rijden.(0,5pnt)
4.De verschillende betekenissen die aangeven wat het boek "Joe speedboot", over het algemeen inhoudt. De illustrator van deze tekening heeft het goed gedaan al deze aspecten te kiezen voor dit verhaal.(0,5pnt)
5. Dat meisje beeld uit op dat flapje, dat er een nieuwe jongen in dat rustige dorpje komt wonen, dit doet ze tijdens een presentatie over het boek "Joe Speedboot".(0,5pnt)
6. De acteur die de rol van "Joe Speedboot", heeft. Hij heeft een van de belangrijke rollen in het verhaal want het meeste draait om hem. Het boek is ook naar hem genoemd.Hij bracht veranderingen en heel veel teweeg in dat rustige dorpje.(0,5pnt)
7. De Acteur die de Rol heeft van Fransje tijdens een van zijn armworstel actibiteiten, het is te merken dat hij heel veel inspanning heeft, hij is sterk en wordt een kampioen.(0,5pnt)
8. Het blaadje met de acteur op de achtergrond geeft een statement aan over "Joe speedboot", die voor heel veel veranderingen zorgde in dat dorpje. (0,5pnt)
9. De kaft van het boek, waarbij twee vrienden op de achterste gedeelte van een open vrachtwagen half liggen waarbij alleen de benen te zien zijn.(0,5pnt)
10. De mooie PJ die uit Zuidafrika komt en vele harten veroverd had. ze was aantrekkelijk en zorgde ervoor dat de bepaalde mannen in het verhaal heel verliefd op haar waren. (0,5pnt)
10 beschrijving van de plaatjes 10 x 0,5 = 5
10 plaatjes 10 x 0,5 = 5
Score = 10.
persoonlijke ervaring :
Ik kies voor beoordelingsmodel # 1 omdat het naar mijn inzien overzichtelijker is om de opdracht te beoordelen. Ik heb een 10 voor deze opdracht gescoord. was heel fijn te doen, vooral het werken met de plaatjes en ze te beschrijven.
Toelichting :
Door leeservaring met dit boek "Joe Speedboot", kan de leerling 10 plaatjes die passen bij de gebeurtenissen opzoeken op het internet. De leerling leert de gebeurtenis te koppelen aan een plaatje, vervolgens kan de leerling een korte beschrijving van 20 woorden geven waarom de leerling het plaatje gekozen heeft. Gaat dat goed, dan kunnen leerlingen zich leren uiten over een boek en hun gevoel daarbij stap voor stap verwoorden. De verschillende plaatjes die de leerlingen in klas kiezen maakt het interessant hoe elke leerling een gebeurtenis ziet. Een eigen kijk op de gebeurtenis ontwikkelt zich bij elke leerling. Door van mekaar te zien, wordt de motivatie dan ook geprikkeld en willen ze de beste kant van zich laten zien.
Wat heb ik er van geleerd en wat zou ik de volgende keer anders doen
Dit lijkt me een zeer geschikte opdracht voor beginnende lezers. Het doel is dan ook voor 1F en 2F. Maar omdat het vooral gaat om de Eigen zienswijze van een leerling en niet zo zeer over de inhoud van het boek. Ze dienen het boek gelezen te hebben, alvorens ze gde zienswijze te kunnen krijgen bij dit boek. Een leuke introductie is om delen van de film laten zien, kan als ondersteuning in de les worden aangeboden .
Daarnaast biedt deze opdracht een creatieve en leuke manier om hun ervaringen te delen met de klas.
Als docent kan je wel steekproeven houden bij elke groep om na te gaan of de leerlingen het boek daadwerkelijk gelezen hebben. Maar ik wil daar niet echt de nadruk opleggen. Het gaat meer om het leesplezier en de creativiteit om de gebeurtenissen te verbeelden. Ik denk dat ik door deze opdracht de interesse voor het het lezen vergroot, daarnaast kan ik andere leerlingen, door hun klasgenoot, aansporen om te gaan lezen.
Wat zou ik een volgende keer anders doen?
Maak jouw eigen website met JouwWeb